3e blog - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hilde Nijsse - WaarBenJij.nu 3e blog - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hilde Nijsse - WaarBenJij.nu

3e blog

Blijf op de hoogte en volg Hilde

18 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Hee lieve mensen,

Ik heb weer een heerlijke week achter de rug. Het is hier zo ontzettend genieten.

Op stage gaat het steeds beter. Deze week heb ik weer veel met alles meegekeken. Medicijnen delen, rapporteren en verpleegtechnische handelingen gaan hier allemaal anders. Er zijn andere materialen dus je moet echt even goed meekijken voordat je het zelf gaat kunnen. Soms hebben we even een half uur tussendoor helemaal niks te doen en dan zitten we gewoon gezellig te kletsen, dat is erg gezellig met de collega’s hier.

Van de week heeft het ook een paar dagen flink geregend dus gingen we met de taxi naar stage. Dat zorgt ook voor de nodige stress want als het regent is het hele taxi systeem overbezet en we moeten echt wel op tijd komen op stage. Maar gelukkig is het uiteindelijk allemaal gelukt. Daarna kwam de terugweg. Gelukkig is er voor ons ziekenhuis een verzamelplek voor de bussen van lijn 5 die toevallig ook net langs ons huis rijd. De bussen rijden hier wel pas weg als die helemaal vol zit. Dus moesten we even wachten tot er meer mensen waren. Toen het busje helemaal vol gepropt zat gingen we weg. Wij waren 1 van de eersten die er uit moesten maar dat is niet zo handig als je achterin de bus zit want dan moet iedereen er uit zodat wij er langs konden. De keer daarna hebben we het wat anders aangepakt. Toen zijn we maar gelijk voorin de bus gaan zitten en dat ging prima.

Voor gisteren hadden we een tripje gepland, een dolfijnen en kaaimannentour. Bij het verzamelpunt hebben we een poos moeten wachten totdat de gids er was. Toen zijn we in een bootje vertrokken naar de plek waar er dolfijnen zwemmen. Daar hebben we rondjes gevaren, wat was dat leuk, steeds om ons heen groepjes dolfijnen die een beetje boven water kwamen. Daarna zijn we richting een dorpje gevaren. Daar hebben we een rondje gelopen, het is echt leuk om te zien hoe die mensen daar allemaal wonen. En het is heerlijk om alleen de geluiden van de natuur te horen. Toen we terug kwamen bij het begin van het dorpje stond het eten voor ons klaar. We kregen allemaal een roti, een schepje met aardappels en groenten, een schepje pompoenmoes en een stuk kip. Ze deden even voor hoe we het moesten eten. Een stukje van de roti afscheuren en daarmee een schepje van de aardappels of pompoen pakken. En de kip natuurlijk ook gewoon met je handen. Het zag er allemaal niet super lekker uit maar schijn bedriegt want het was echt heerlijk.

Ondertussen was het al donker geworden, het word hier namelijk rond 7 uur al donker, en zijn we naar een smal riviertje gelopen waar bootjes voor ons klaar lagen. Kleine bootjes waarin je met z’n 5en achter elkaar kon zitten. Wauw, wat was dat een mooi boottochtje, in het donker met bomen om ons heen waarin allemaal vuurvliegjes zaten. Dat was echt gigantisch mooi. We moesten onderdoor een laag bruggetje waardoor we even allemaal moesten bukken en een eindje verder moesten we de boten even over een soort bruggetje heen slepen. Daarachter was weer water, wel waren de riviertjes daar smaller en staken overal om ons heen hoge planten boven het water uit. Totdat we bij een plek kwamen waar de bootsmannen even kaaimannen gingen vangen. Daarna zijn we weer even terug gevaren naar de brug waar we overheen waren gegaan en mochten we de kaaimannen allemaal vasthouden. Ik vond het best heel erg eng want ik zag het al weer helemaal voor me dat dat beest helemaal wild zou worden net als ik hem vast zou hebben. Daarom heb ik heel lang getwijfeld maar ik dacht dit is mijn enige kans om zo een beest vast te houden dus uiteindelijk heb ik hem toch even vastgehouden. Wat wel heel erg vreemd voelde trouwens. Daarna hebben we de kaaimannen weer terug in het water gezet en zijn we weer terug gevaren.

Vanmorgen zijn Frederiek en ik om boodschappen gegaan en dat gaat ondertussen ook heel goed, we hebben het nu voor elkaar dat we maar 1 keer in de week om boodschappen hoeven. Vanmiddag gaan we waarschijnlijk een kijkje nemen in de palmentuin en vanavond weer ergens uit eten.

Groetjes uit Paramaribo 

• 18 Februari 2017 - 20:06

Marielle:

Dapper hoor zo'n kaaiman vasthouden. Ik zou het niet durven. Weer heel leuk geschreven. Kan wel merken dat je daar geniet. Succes met je stage. Groetjes uut yese

• 22 Februari 2017 - 19:15

Opa En Oma.:

Lieve hilde. Wat een leuk en duidelijk verhaal. Leuke uitstapjes. Leuk om te kijken hoe de mensen daar wonen en leven. Knap van je om een Kaaiman vast te houden. Tis waar. Je hebt nu een kans. Fijn om te horen dat het op je stage goed gaat. Bij alles is het :een ander land en andere gewoontes. Veel succes bij alles. En geniet ervan. Groetjes opa en oma uit Spanje.

• 25 Februari 2017 - 13:51

Tiny Dodmond:

Wat schrijf jij leuke stukjes over je belevingen, een hele onderneming hoor ,pff. en dan zo
    'n kaaiman vasthouden, nou nou ik zou het je niet nadoen hoor.
    fijne tijd nog in Paramaribo en ik blijf je volgen

groetjes Tiny