Blog 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hilde Nijsse - WaarBenJij.nu Blog 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hilde Nijsse - WaarBenJij.nu

Blog 2

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

10 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Hee lieve mensen,

Daar ben ik weer, ondertussen ben ik al weer een week in Suriname. Vorige week zaterdag ben ik samen met Frederiek een eind gaan fietsen om even te buurten bij de meiden uit Rotterdam. Het is nog steeds wel een beetje eng om hier te fietsen met al dat drukke verkeer hier. Je moet uitkijken dat je niet overhoop gereden word en soms moet je ook gewoon voorrang nemen omdat je anders de hele dag kan blijven wachten. Maar verder is het wel ideaal om hier te fietsen, je ziet overal zoveel mooie dingen.

Zondag zijn we naar een lokale kerk geweest bij ons in de buurt. Onderweg daar naar toe kwam er een flinke bui over ons heen dus we kwamen helemaal nat de kerk binnen. De mensen zijn allemaal wel erg gastvrij. De dienst gaat wel heel anders dan thuis, eerst hebben we een poos staan zingen, (waarbij er veel geklapt en geswingd word), en daarna kwam de preek die wel erg mooi en leerzaam was. Na de dienst hebben we nog met wat mensen staan praten. Thuis hebben we lekker koffie gedronken met kwarktaart en daarna soep gegeten.

’s Middags hebben we allemaal apart een preek geluisterd en daarna broodjes gegeten. Daarna hebben we in de tuin nog met z’n allen gezongen.

Maandag ben ik begonnen met werken in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo. Eerst hebben we een rondleiding gehad en heeft de hoofdzuster ons toegesproken. Ik zit de komende 20 weken op de afdeling Chirurgie (wat ze hier trouwens heel vreemd vinden omdat de Surinaamse stagiaires in 4 jaar op alle afdelingen een maand moeten stage lopen). De afdeling is in 3 delen gedeeld, urologie, pre operatieve chirurgie en post operatieve chirurgie. Dat word dus een leerzame stage periode.

Daarna zijn we naar de afdelingen gegaan. Wat was dat wennen zeg, het gaat allemaal zo totaal anders dan in Nederland. De communicatie gaat anders, de meeste handelingen worden anders gedaan, waardoor ik nog niet zoveel zelfstandig kan doen. Ik merk nu ook al dat ik elke dag wat meer ga wennen en mee kan gaan draaien in het team. Ik moet elke week van maandag tot donderdag werken, vrijdags heb een studiedag en aangezien wij al onze opdrachten op de laptop moeten voorbereiden mogen we het thuis doen omdat er in het ziekenhuis geen wifi is.

Woensdag zijn Frederiek en ik verhuisd naar een 2 persoonsstudio waar we eigenlijk sowieso al in zouden gaan. Het is wel fijn om je eigen plekje te hebben, eigen keuken en eigen badkamer. We hebben gelijk even boodschappen ingeslagen om de kastjes vol te zetten. De supermarkten hier zijn wel ideaal, alles word voor je op de band gelegd, ingepakt en in de taxi gezet. Ze staan gewoon te wachten tot ze iemand kunnen helpen.

Vandaag hebben Frederiek en ik 1,5 kilometer gelopen naar de dierentuin, toch leuk om daar een keer geweest te zijn ook al was het niet zo super groot. Ik ga steeds beter snappen waarom ze hier allemaal niet zo super snel lopen, je gaat van dat weer vanzelf wel langzamer lopen. Vanavond gaan we weer gezellig met z’n allen uit eten.

Ik vind het nog steeds een beetje moeilijk om alles geordend op papier te krijgen. Dus als het een chaotisch verhaal is is dat de reden ;)

Groetjes vanuit het mooie Suriname

  • 10 Februari 2017 - 21:07

    Opa En Oma.:

    Hallo hilde. Fijn dat je al beetje gewent bent, en dat je nu op je eigen kamer bent. Lekker alles van jullie zelf. Je verhaal is wel duidelijk hoor. Je verteld het best leuk. Heb klein beetje voorstelling en voel de warmte die in veel landen is. Ook de kerkdienst is best interessant. Anders dan bij ons. Ook fijn is dat je met meerdere meiden er naar toe gaat. Wij wensen je een fijne tijd. Succes met je studie en je stage werk. Groetjes van opa en oma uit Spanje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hilde

Actief sinds 27 Okt. 2016
Verslag gelezen: 924
Totaal aantal bezoekers 126342

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 27 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: